Tuesday, February 2, 2010

Layakkah aku...



Layakkah aku...

Memegang panji2 Islam

Sedangkan hati masih ada cinta duniawi

Layakkah aku...

Menjadi mujahid agama

Sedangkan hati masih bersarang karat jahiliyyah

Layakkah aku...

Menitipkan kalimah syahadah di akhir kalam

Sedangkan lidah kurangnya basah mengalun zikir mengucap tahmid

Layakkah aku ya Rasulallah...

Menjadi ummah kebanggaanmu

Sedangkan sunnahmu aku tak amalkan sehari2

Layakkah aku ya Rasulallah...

Bersama-samamu dalam syurga yang abadi

Sedangkan diri tak bersiap menghadapi mati

Layakkah aku ya Rasulallah...

Menatap wajahmu yang cerah bersinar

Sedangkan wajahku kotor dengan maksiat mata

Layakkah aku ya Rasulallah...

Bersalaman denganmu di Syurga Yang abadi

sedangkan dengan tangan ini banyaknya pemula dosa2

Layakkah aku ya Rasulallah...

Menerima suapan air sungai madu Syurga dari tangan bersihmu

Sedangkan bibir ini kurangnya melafaz selawat mengingati, merinduimu

Layakkah aku ya Rasulullah...

Mendapat walau secebis syafaatMU di dunia dan akhirat kelak

Sedangkan tidak mencontohi suri tauladan dirimu

Layakkah aku ya Allah...

Menerima buku amalanku di yaumul Hisab nanti dari tangan kananku

Sedabgkan penuh diari amalanku di sebelah kiri

Layakkah aku ya Allah...

Memandang wajahMu yang Mulia ya Allah

Sedangkan kurangnya aku tundukkan mukaku sebagai tanda hambaMu

Layakkah aku ya Allah...

Al-Quran menjadi hujah buatku di akhirat nanti

Sedangkan suruhan2mu dalamnya kurang sekali aku amalkan

Layakkah aku ya Allah...

Mendapat naungan dariMu di hari tiada naungan selain naunganMuL

Sedangkan kurangnya amalan2 baikku padaMu

Layakkah aku ya Allah...

Kau gelar sebagai hambaMu

sedangkan cinta teragungku ku berikan kepada selain dariMu

LAYAKKAH AKU...


No comments:

Post a Comment